maandag 15 april 2013

MM: Voorraad




Hoi allemaal.
Het is maandag, dus ga ik het weer hebben over iets waar ik snel aan dacht met betrekking tot het verkopen van mijn knuffels: hoe groot moet je voorraad eigenlijk zijn?

Het belangrijkste punt daarbij, denk ik, is om te bedenken: hoe wil je je spullen verkopen? Op een (rommel)markt of braderie, in een webshop, alleen aan familie en vrienden of via een winkel(tje)…

Zoals ik het zie, vereist het verkopen op markten de grootste voorraad. Waarom? Omdat je je kraampje toch vol wilt hebben!?
Laten we, om in de sfeer van de maand te blijven, als voorbeeld de Koninginnedagmarkt nemen. Ik woon aan het park waar ze bij ons de rommelmarkt houden… En de hele stad komt langs!
Hoeveel knuffels heb je nodig om niet om tien uur ’s ochtends al zonder te zitten, maar niet ’s middags nog een hele berg over te hebben?


Ik durf eigenlijk niet te schatten. Dat zou namelijk betekenen dat ik moet inschatten hoe leuk iedereen mijn knuffels zal gaan vinden, of juist niet… Zonder aantalen te noemen, zou ik zeggen genoeg om je kraampje/kleedje leuk te vullen + wat back-up. Maar dan kun je in discussie gaan over hoe groot je kraampje dan is. Niet te ingewikkeld antwoord: niet te groot… Ik vind het idee van je verkochte spullen aanvullen met nieuwe leuker, dan alles in een keer neerzetten. En je voorraad? Tja, dat hangt vooral af van de tijd die je hebt (en wilt gebruiken) om knuffels te maken.

Verkopen via een webshop vraagt om een ander strategie. Ik zou denken plaats een of twee van elke knuffel die je wilt verkopen op internet en maak nieuwe als je ze verkoopt. Wat dan ook makkelijk is, is dat je ziet welke knuffels het best verkopen (dit hoef je niet van te voren in te schatten) en hier meer van maken. Ik vind het op deze manier verkopen van knuffels een stuk relaxter klinken, eigenlijk.
En toch, het beeld van een kraampje vol met knuffels, volgend jaar op Koninginnedag, correctie, Koningsdag is erg aantrekkelijk :)

Nog makkelijker is het als je alleen verkoopt aan vrienden en familie, ik zou zeggen: je hebt geen voorraad nodig. Je kunt iets voor ze maken op het moment dat ze er om vragen en daardoor ook je tijd inplannen. Maar, zoals ik dit weekend gemerkt heb, kunnen ze ook in een keer allemaal wat willen.
 
Een paar weken terug haakte ik Ollie (je weet wel, het Feyenoord-olifantje?)


Ik heb ‘m op mijn Engelse blog al eens laten zien…
Mijn moeder heeft hem op het werk, bij de supermarkt waar we allebei werken, flink gepromoot. Ze vindt ‘m zelf namelijk erg leuk. En iedereen is het met haar eens, dus nou kan ik aan de slag. Er zijn 5 Ollies besteld. Ik voorzien veel grijze wol in mijn nabije toekomst :P
Zeker aangezien ik het wel zo leuk vindt als ze af zijn voor het voetbalseizoen weer klaar is…
Maar ik heb wel een lesje geleerd: te veel projecten aannemen op hetzelfde moment, is niet altijd een goed idee ;)

Dan hadden we nog de laatste mogelijkheid: verkopen via een locaal winkeltje. Ik zou zeggen, je hebt geen grote voorraad nodig. Immers, je hoeft niet de hele winkel te vullen. Stel nou dat je knuffels een enorme hit zijn en zeer goed verkopen… Dan hoor je het wel en kun je daarop in spelen en eventueel een grotere voorraad aanleggen.

Wat wel zo prettig is, denk ik, is dat je natuurlijk bij alle opties kunt zeggen: als het te veel werk/tijd/etc. kost dan kun je ermee stoppen. Je bent als het goed is niet voor de rest van je leven verplicht om dit te doen. Een markt ga je toch alleen maar doen als je de tijd en de energie hebt om erin te stoppen? Een order van vrienden of familie doe je als je er tijd voor hebt (ze begrijpen het best als je uitlegt waarom je geen tijd hebt). Een webshop kan in vakantie’mode’ gezet worden, of zelfs gesloten. En voor de winkel geldt: op = op, als je er geen tijd meer voor hebt dan stop je er mee.
Het moet allemaal wel leuk blijven.

Ik hoop jullie woensdag weer te zien als ik laat zien wat ik aan het doen ben (ik voorzien Ollie-onderdelen, hoewel ik ook wat voor mezelf hoop te doen :P), of vrijdag als ik laat zien wat ik af heb gekregen deze week (ik weet dat ik ook andere dingen heb dan Ollies) en anders volgende week maandag, als ik het weer over een ander element van het verkopen heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten